De wetsovertreders te schande maken.Het is uit het leven gegrepen door Henri Speer Bangkok. artikel in die serie Nr 419

 

 

De wetsovertreders te schande maken

 

 

Bloemen worden gelegd bij een zebrapad op Phaya Thai Road waar de motorfiets bestuurd door Pol L/Cpl Norawich Buadok op 21 januari 2022 Dr. Waraluck Supawatjariyakul aanreed en doodde. 

 

De tragische dood van een oogarts die werd aangereden door een krachtige motor tijdens het onderhandelen over een zebrapad in Bangkok, heeft diepgewortelde tekortkomingen in de verkeerswetgeving, de handhaving ervan en het negeren van discipline door automobilisten aan het licht gebracht.

 

De dood van dr. Waraluck Supawatjariyakul, van de Faculteit der Geneeskunde aan de Chulalongkorn Universiteit, op 21 januari bij de zebrapad op Phaya Thai Road in het district Ratchathewi, veroorzaakte opschudding.

 

Ze werd aangereden door een Ducati-supermotor die werd bereden door een off-duty politie-korporaal, Norawich Buadok.

 

Maar net als bij soortgelijke tragedies ervoor, waren velen bezorgd dat de hype rond het incident zou afnemen voordat er iets werd gedaan.

Het ongeluk raakte een gevoelige snaar toen mensen worstelden om het verlies van het leven van een jonge dokter met een geweldige toekomst voor zich te begrijpen. Tegelijkertijd was er de ironie dat de schuldige een wetshandhaver was.

 

Niet meer laten schuiven

Voor Dr. Thaejing Siripanich mag het niet meer “laten glippen” bij dodelijke slachtoffers die zich voordoen binnen wat een veilige zone op de weg zou moeten zijn.

 

 

De secretaris-generaal van de Don’t Drive Drunk Foundation, een van de meest fervente campagnevoerders van het land voor verkeersveiligheid, zei dat mensen lippendienst bewijzen aan de verkeersveiligheid.

Toch zou de dood van Dr. Waraluck, die een reactie heeft gekregen van brede lagen van de samenleving, kunnen bereiken wat zijn campagne in bijna 30 jaar niet heeft gedaan.

“Het zou een intens en aanhoudend bewustzijn onder mensen kunnen aanwakkeren over het eindelijk op orde krijgen van de verkeersveiligheid”, zei hij.

De publieke aandacht was ook gericht op het drama rond de wijding van Pol L/C Norawich als monnik om verdienste te maken voor Dr. Waraluck.

Hij werd beschuldigd van een poging om het monnikschap te gebruiken als voorwendsel om een ​​strafrechtelijk onderzoek uit te stellen. De politieman woonde vorige week de begrafenis van dr. Waraluck bij en verliet dezelfde dag de monnikskap.

 

Dr. Thaejing zei dat hij een zebrapadveiligheidscampagne voerde met een konijn als motto. “Konijn” in het Thais vertaalt zich in kratai, de bijnaam van Dr. Waraluck. Het motto van het konijn werd aangenomen met toestemming van de familie van Dr. Waraluck.

 

‘De vader van dr. Waraluck zei dat hij niet wilde dat zijn dochter voor niets zou sterven’, zei hij.

Dr. Thaejing zei dat hij van plan was om een ​​bewustwordingsmars te starten vanaf de plek waar het ongeval plaatsvond, met het gezelschap van slachtoffers die gehandicapt zijn geraakt als gevolg van verkeersongevallen.

 

“Zebrapaden moeten ook dienst doen als kratai-oversteekplaatsen als eerbetoon aan Dr. Waraluck. Bestuurders moeten aan haar denken en stoppen bij de oversteekplaatsen,” zei hij, terwijl hij eraan toevoegende konijnenvlaggen zichtbaar zal zijn bij alle zebrapaden.

 

Hij zal ook een open brief sturen aan premier Prayut Chan-o-cha waarin hij de regering oproept om 21 januari uit te roepen tot een nationale dag voor vermindering van verkeersongevallen ter gelegenheid van de dood van dr. Waraluck.

“Konijnen zullen het symbool zijn van veiligheid op de weg”, voegde hij eraan toe.

Kandidaten voor de gouverneur van Bangkok en de zittende gouverneur zullen worden uitgenodigd op een openbaar forum om uit te leggen hoe ze de wegen veiliger willen maken.

 

 

“Hun woorden zullen worden opgenomen. Het zal een soort van gesproken contract zijn. De kandidaat die de volgende gouverneursverkiezingen wint, zal herinnerd worden aan hun belofte”, zei hij.

 

 

Dr. Thaejing zei dat de verkeerswet expliciet de straffen vermeldt tegen rijden onder invloed en bijvoorbeeld het niet dragen van een helm. De handhaving van de wet is echter een andere zaak.

 

 

“Wij Thais kennen de wet, maar we proberen deze ook te omzeilen”, zei hij.

Automobilisten denken dat ze het recht hebben om door te rijden terwijl de wet bepaalt dat voetgangers voorrang hebben bij het gebruik van zebrapaden.

Het is gebruikelijk om voetgangers op zebrapaden te zien wachten tot

voertuigen voorbij zijn voordat ze naar de andere kant rennen. “Het zijn mensen die plaats maken voor de voertuigen in plaats van andersom”, zei hij.

De boete tegen automobilisten die de zebrapadveiligheid overtreden, maximaal 1.000 baht, was een “klap op de pols”.

 

 

Dr. Thaejing zei dat de autoriteiten geen vinger zouden uitsteken om het probleem aan te pakken, tenzij ze werden gedwongen om te handelen.

 

 

Zijn stichting heeft er bij mensen op aangedrongen videoclips van verkeersongevallen te gebruiken als bewijs tegen overtreders. Eigenaren van de clips krijgen een beloning van de stichting.

 

 

“Als genoeg mensen hun telefoon pakken, automobilisten opnemen die weigeren te stoppen bij zebrapaden en de clips op sociale media plaatsen, denk ik dat er minder regelovertreders zullen zijn.

 

 

“De verontwaardiging die op sociale media wordt geuit, is effectiever dan straf door de wet. Niemand wil ter plaatse worden gezet”, zei hij.

Hoewel hij instemde met het opheffen van de wettelijke straf voor het overtreden van de verkeerswet, vond hij het voorgestelde opleggen van een maximale doodstraf voor het overtreden van verkeersregels die de dood tot gevolg hadden, te zwaar.

 

 

Er moet een gevangenisstraf van minimaal 12 jaar worden opgelegd aan automobilisten die zijn veroordeeld voor het veroorzaken van de dood bij een zebrapad.

De huidige straf stelt een maximale gevangenisstraf van 10 jaar voor verkeersovertredingen en veroordeelden krijgen meestal een gevangenisstraf van een paar jaar en hun straf wordt gehalveerd als ze bekennen.

Als de straf na het woon-werkverkeer onder de vijf jaar daalt, kan de gevangenisstraf worden opgeschort.

“Een voorwaardelijke gevangenisstraf zal sommige mensen misschien niet afschrikken”, zei hij.

Inter-agentschapbenadering

 

 

Ondertussen heeft de dood van dr. Waraluck ertoe geleid dat de commissie voor vervoer van het Huis, voorgezeten door voormalig minister van Transport Sopon Zarum, overweegt een studie te laten uitvoeren naar een sterkere wettelijke bescherming van gebruikers van oversteekplaatsen voor voetgangers.

De commissie heeft vorige week een vergadering bijeengeroepen die werd bijgewoond door de nationale commissie voor het verminderen van verkeersongevallen en preventiebeleid, het Department of Land Transport (DLT), de Royal Thai Police Office (RTPO) en de Bangkok Metropolitan Administration (BMA).

Nikorn Jamnong, plaatsvervangend voorzitter van de commissie vervoer van het Huis, zei dat het panel met de RTPO heeft besproken hoe verkeerszaken worden afgehandeld en hoe de politie te werk gaat met rechtshandhaving.

Met de DLT vroeg het panel naar de voortgang bij het aandringen op een apart rijbewijs voor grote fietsen.

 

 

De kern van het oplossen van het probleem kan echter op de schouders van het stadhuis komen te liggen, aangezien het verantwoordelijk is voor het verbeteren van de zebrapaden in Bangkok.

 

 

De landelijke commissie voor verkeersongevallen onderzoekt ondertussen oversteekplaatsen voor voetgangers in het hele land om hun veiligheid te peilen.

 

In het geval van dr. Waraluck controleerde de politie de snelheid waarmee de Ducati reed toen hij de dokter raakte.

 

De Kamercommissie heeft de politie geadviseerd geen middel onbeproefd te laten in hun onderzoek.

De heer Nikorn zei dat de snelheidslimiet op sommige drukke wegen kan verschillen van het plafond dat voor andere wegen is vastgesteld. “Het lijdt geen twijfel dat de limiet van 80 km/u dodelijk kan zijn”, voegde hij eraan toe.

 

Hij was niet tevreden met de vrijblijvende reactie van de BMA op de vraag om meer geautomatiseerde oversteekplaatsen voor voetgangers aan te leggen.

 

De maximale boete van 1.000 baht voor het negeren van de verkeerslichten is aangepast, waardoor het bedrag zal verviervoudigen.

 

De wijziging moet morgen voor de Senaat verschijnen en de gewijzigde wet zal naar verwachting in juli van kracht worden.

Wat betreft het rijbewijs voor grote fietsen, zei de heer Nikorn dat de kwestie misschien ingewikkelder is dan op het eerste gezicht lijkt.

De grootte van een grote motormotor moet worden gedefinieerd en details zoals de lichaamsbouw van een bestuurder kunnen ook een rol spelen bij het verlenen van een licentie, omdat ze in staat moeten zijn om met het voertuig om te gaan.

De MP merkte op dat het grote motorrijbewijs al 18 jaar in de maak is.

Verkeersboete debat

Rung-arun Limlahapan, directeur van het bureau voor sociale risicobeheersing bij de Thai Health Promotion Foundation (ThaiHealth), zei dat veel overtreders verzuimden verkeersboetes te betalen nadat ze elektronische kaartjes hadden gekregen voor het springen door rode lichten of het inhalen van voertuigen in verboden zones.

 

Meer mensen zouden gemotiveerd zijn om de boete te betalen als ze door het niet doen ervan hun jaarlijkse voertuigregistratie niet zouden vernieuwen, zei ze.

 

Tegenwoordig stelt technologie artsen in staat om onmiddellijk het alcoholniveau te meten bij iemand die is flauwgevallen.

Wachten met het uitvoeren van de controle nadat de persoon weer bij bewustzijn is, zou resulteren in een daling van het alcoholgehalte, waardoor er op een lichtere lading wordt gedrukt.

“De Thaise wet is correct. Toch negeren mensen de wet omdat ze weten dat er een probleem is met de handhaving ervan”, zei ze.

Van 2011 tot 2014 waren er jaarlijks meer dan 22.000 doden door verkeersongevallen. Van hen had 93% betrekking op motorfietsen.

Alleen al in 2017 kwamen meer dan 21.000 mensen om het leven bij verkeersongevallen. Ondanks een daling van het aantal doden tot 16.000 per jaar tussen 2018 en 2019, moet elk dodelijk slachtoffer koste wat kost worden voorkomen.

 

Discipline een zeldzaamheid

 

Rungarun Suyata, een 57-jarige ingenieur, zei dat de zaak van Dr. Waraluck een gebrek aan discipline van de kant van de politieman aantoonde.

Hij voegde eraan toe dat het sprak over de algemene neiging van veel automobilisten om de verkeersregels te overtreden door bijvoorbeeld voor het rode licht te racen in plaats van te vertragen.

Hoe innovatief de zebrapaden er ook uitzien, het zou alleen maar verf op de weg zijn als roekeloze automobilisten ze zouden blijven negeren.

Ake Thangmettajittakul, een discjockey, 47, zei dat zebrapaden in Thailand niet serieus worden genomen.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

 

Inglish weblog

 

Shaming the lawbreakers

 

 

Flowers are laid at a zebra crossing on Phaya Thai Road where the motorcycle driven by Pol L/Cpl Norawich Buadok hit and killed Dr Waraluck Supawatjariyakul on Jan 21, 2022. (Photo: Apichart Jinakul)

Flowers are laid at a zebra crossing on Phaya Thai Road where the motorcycle driven by Pol L/Cpl Norawich Buadok hit and killed Dr Waraluck Supawatjariyakul on Jan 21, 2022. (Photo: Apichart Jinakul)

The tragic death of an ophthalmologist struck by a powerful motorbike while negotiating a zebra crossing in Bangkok has exposed deep-seated flaws in traffic law, its enforcement and motorists’ disregard for discipline.

The death of Dr Waraluck Supawatjariyakul, of the Faculty of Medicine at Chulalongkorn University, on Jan 21 at the pedestrian crossing on Phaya Thai Road in Ratchathewi district, sparked an uproar.

She was struck by a Ducati super bike ridden by an off-duty police lance corporal, Norawich Buadok.

 

But as with similar tragedies before it, many were concerned the hype surrounding the incident would die down before anything is done.

The accident touched a raw nerve as people struggled to make sense of the loss of life of a young doctor with a tremendous future ahead of her. At the same time, there was the irony of the guilty party being a law enforcement officer.

No more letting slide

For Dr Thaejing Siripanich, there must be no more “letting it slide” in fatalities which occur within what is supposed to be a safe zone on the road.

The secretary-general of the Don’t Drive Drunk Foundation, one of the country’s staunchest campaigners for road safety, said people were paying lip service to road safety.

Still, the death of Dr Waraluck, which has drawn a response from wide sections of society, might achieve what his campaign has failed to do in almost 30 years.

“It could ignite an intense and sustained awareness among people about getting the road safety issue in order at last,” he said.

Public attention was also focused on the drama around Pol L/C Norawich’s ordination as monk to make merit for Dr Waraluck.

He was accused of attempting to use the monkhood as a pretext to delay facing a criminal investigation. The policeman attended Dr Waraluck’s funeral last week and left the monkhood the same day.

Dr Thaejing said he was mounting a zebra crossing safety campaign with a rabbit as its motto. “Rabbit” in Thai translates into kratai which is Dr Waraluck’s nickname. The rabbit motto was adopted with permission from Dr Waraluck’s family.

“Dr Waraluck’s father said he did not want his daughter to die in vain,” he said.

Dr Thaejing said he planned to kick off an awareness march from the spot where the accident took place, to be joined by victims who have suffered disabilities as a result of road accidents.

“Zebra crossings should double as kratai crossings as a tribute to Dr Waraluck. Drivers should think of her and stop at the crossings,” he said, adding rabbit flags will be visible at all pedestrian crossings.

He also will submit an open letter to Prime Minister Prayut Chan-o-cha calling on the government to declare Jan 21 as a national day for road accident reductions to mark Dr Waraluck’s death.

“Rabbits will be the symbol of safety on the roads,” he added.

Candidates for Bangkok governor and the incumbent governor will be invited to a public forum to spell out how they intend to make roads safer.

“Their words will be recorded. It will be a sort of a spoken contract. The candidate who wins the next gubernatorial election will be reminded of their promise,” he said.

Dr Thaejing said the traffic law explicitly states the punishments against drunk driving and not wearing helmets, for example. However, enforcing the law is another matter.

“We Thais know the law but we also try to sidestep it,” he said.

Motorists think they have the right to drive onwards while the law stipulates that pedestrians have overriding priority when using zebra crossings.

It is common to see pedestrians at zebra crossings wait for vehicles to pass before scurrying to the other side. “It’s people making way for the vehicles instead of the other way around,” he said.

The fine against motorists who violate pedestrian crossing safety, a maximum 1,000 baht, was a “slap on the wrist”.

Dr Thaejing said authorities would not lift a finger to deal with the problem unless they were forced to act.

His foundation has urged people take video clips of road accidents as evidence against wrongdoers. Owners of the clips are offered a reward by the foundation.

“If enough people take out their phones, record any motorists who refuse to stop at pedestrian crossings and post the clips on social media, I believe there will be fewer rule breakers.

“The indignation meted out on social media is more effective than punishment by the law. No one wants to be put on the spot,” he said.

Although he agreed with lifting the legal punishment for infringing the traffic law, he thought the suggested imposition of a maximum death sentence for flouting road rules causing death was too severe.

A minimum 12-year jail term should be handed down to motorists convicted of causing death at a zebra crossing.

The current penalty sets a maximum jail term for traffic-related offences at 10 years and those convicted are usually ordered to serve a few years in jail and their sentence is halved if they confess.

If after commuting the sentence it falls below five years, the person’s jail term may be suspended.

“A suspended jail sentence might not scare some people,” he said.

Inter-agency approach

Meanwhile, Dr Waraluck’s death has prompted the House committee on transport chaired by former transport minister Sopon Zarum to consider commissioning a study on stronger legal protection for users of pedestrian crossings.

The committee last week called a meeting attended by the national committee on road accident reduction and prevention policy, the Department of Land Transport (DLT), the Royal Thai Police Office (RTPO) and the Bangkok Metropolitan Administration (BMA).

Nikorn Jamnong, deputy chairman of the House committee on transport, said the panel discussed with the RTPO on how traffic cases are handled and how police proceed with legal enforcement.

With the DLT, the panel asked about progress in pushing for a separate driver’s licence for big bikes.

The crux of solving the problem, however, may fall on the City Hall’s shoulders as it is in charge of improving zebra crossings in Bangkok.

The national committee on road accidents, meanwhile, is surveying pedestrian crossings nationwide to gauge their safety.

In Dr Waraluck’s case, police were checking the speed at which the Ducati was driven when it hit the doctor.

The House committee has advised the police to leave no stone unturned in their investigation.

Mr Nikorn said the speed limit may be different on some busy roads from the ceiling set for other roads. “There’s no doubt the limit set at 80km/hr can kill,” he added.

He was not satisfied with the BMA’s non-commital response when asked to install more automated pedestrian crossings.

The maximum 1,000-baht fine for disobeying the traffic signals has been amended, which will see the amount increase four-fold.

The amendment is due before the Senate tomorrow and the amended law is expected to take effect in July.

Turning to the big bike driver’s licence, Mr Nikorn said the issue may be more complicated than meets the eye.

The size of a big bike engine must be defined and details such as a driver’s physique may also be factor in granting a licence since they must be able to handle the vehicle.

The MP noted the big bike driver’s licence has been 18 years in the making.

Traffic fine debate

Rung-arun Limlahapan, director of the office on social risk control at the Thai Health Promotion Foundation (ThaiHealth), said many offenders neglected to pay traffic fines after being issued electronic tickets for jumping red lights or overtaking vehicles in prohibited zones.

More people would be motivated to pay the fine if failure to do so had kept them from renewing their annual vehicle registration, she said.

Nowadays, technology has enabled doctors to instantly gauge the level of alcohol in someone who has passed out.

Waiting to perform the check after the person has regained consciousness would result in a drop in alcohol level, which in turn causes a lighter charge being pressed.

“Thai law is sound. Yet people ignore the law because they know there’s a problem with enforcing it,” she said.

From 2011 to 2014, fatalities from road accidents exceeded 22,000 annually. Of them, 93% involved motorcycles.

In 2017 alone, more than 21,000 people were killed in road accidents. Despite a decline in deaths to 16,000 annually between 2018 and 2019, any fatality should be en prevented at all costs.

Discipline a rarity

Rungarun Suyata, a 57-year-old engineer, said Dr Waraluck’s case showed a lack of discipline on the policeman’s part.

He added it spoke of the general tendency of many motorists to violate the traffic rules by, for example, racing to beat the red light instead of slowing down.

Regardless of how innovative the zebra crossings may look, it would only be mere paint on the road if reckless drivers carried on ignoring them.

Ake Thangmettajittakul, a disc jockey, 47, said zebra crossings are not taken seriously in Thailand.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

 

LOWY.CREMERS.SENIOR@GMAIL.COM

 

Thanks to the sponsors.Nieuwe sponsor.

 

https://www.isaanlawyers.comChanin Chanok soi donudom UdontaniRooms for rent .Rent luxe rooms  .Email us for details.Luxe kamer in Condo  4000 th Bath .

Bij mevrouw Cremers soi donudom  email udonthanicityweblog@gmail.com2 personen met ontbijt 1 maand 12000 thb voor overwinteraars 10% korting.Info per email opvragen lowy.cremers.senior@gmail.com

 

 

 

Udon ThaniWAWA toers  vip bus met chauffeur1500 thb per dag met chauffeur,excl brandstofBeste pc shop in Landmarkt.

Vooral uw PC problemen 2e Floor Central Plaza

 

Resort and swimmingpool and Fishing pool

 

Leeya resort swimming and fishing.

 

Beste eetgelegenheid in Udonthani in Soi farlang.(Nederlandse uitbater Max )Kamer huur per dag,per maand per uur .Honnybee Soi Donudom UdonthaniBemiddeling  bij koop of verkoop goederen via  gratis advertentie op deze weblog.Indien u ook een sponsor wil worden dan hier infomeren.udonthanicityweblog@gmail.com