heilig beeld Gevist uit het kanaal van Bangkok ingezonden door MIEN KATTEOOR UIT BANGKOK

 

 

 

Gevist uit het kanaal van Bangkok

Wij zijn reeds 14 jaar de beste udonthanicityweblog.nl

Om ons kan men niet meer heen.

De website is 2 talig met ruim 3000 vaste lezers volgers.

trotseerde koppige godin tientallen jaren het lot

Houten beeld van de godin Tubtim wordt omringd door andere Chinese goden en godinnen. Foto: KokosnotenHouten beeld van de godin Tubtim wordt omringd door andere Chinese goden en godinnen.

 

Bijna twee eeuwen geleden, toen Chulalongkorn koning was, zag een man iets vastzitten in het kolkende water van een Bang Rak-kanaal, nog voordat het werd geplaveid om Charoen Krung Road te worden.

Daar zat het drie dagen en nachten vast in stromend water voordat hij herkende dat het het beeld van een godin was. Later gaf hij het aan zijn broer, Chu Thang, die een kippenboerderij bezat in de buurt van Saphan Luang, een gebied dat nu bekend staat om de straatkraampjes en laaghangende gebouwen langs Rama IV Road.

In de jaren 1880 – het exacte jaar is vergeten – bouwde de familie een heiligdom op de boerderij en plaatste het beeld erin. Daar werd de vruchtbaarheidsgodin Tubtim zeer gerespecteerd onder generaties Thai-Chinezen voor het inwilligen van wensen – vooral baby’s – en het geven van waarschuwingen in hun dromen.

Daar staat het vandaag de dag samen met de laatste in een rij verzorgers die zich uitstrekt tot aan Chu Thang, ondanks de herhaalde pogingen om het heiligdom te slopen en de bewakers te verdrijven die al meer dan een halve eeuw teruggaan.

Op een recente middag zat Penprapa ‘Nok’ Ploysrisuay op een poef voor de smeulende wierookvaten van het standbeeld, terwijl ze zich de geschiedenis herinnerde die generaties verzorgers hadden doorgegeven, nu bewaard op vellen computergeprint papier.

Penprapa zorgt voor het heiligdom sinds haar man Pathompong Ploysrisuay, de derde generatie verzorger, twee jaar geleden stierf. 

Nu daar wonen met haar moeder en drie kinderen, dat betekent elke ochtend de voortuin vegen, het standbeeld offergaven en wierook en kaarsen aansteken.

Penprapa "Nok" Sowsum staat voor de Tubtim-godin waar de familie van haar man voor heeft gezorgd sinds het bewind van koning Rama V. Foto: CoconutsPenprapa “Nok” Sowsum staat voor de Tubtim-godin waar de familie van haar man voor heeft gezorgd sinds het bewind van koning Rama V. Foto: Coconuts

De laatste verzorger?

 

Ze blijven daar nu, ondanks een definitieve uitzettingsdatum die eerder deze maand op 15 juni is uitgesproken door de Chulalongkorn University, die eigenaar is van dat en nog veel meer land in de omgeving. De universiteit staat te popelen om aan de slag te gaan met vastgelopen plannen om het perceel te herontwikkelen tot luxe appartementen.

 

Terwijl de door koning Chulalongkorn gestichte universiteit de druk opvoert om te vertrekken, zegt Penprapa dat ze daartoe bereid is, ondanks het feit dat het heiligdom al tientallen jaren ouder is dan de universiteit. Maar ze staat erop dat het hen eervol moet behandelen, hen door de overgang moet helpen en een veilige leefomgeving moet bieden op de nieuwe locatie van het heiligdom.

‘Je moet eens goed met ons komen praten. Je hebt veel land, je zou ons een kamer kunnen geven of je condominium achter ons heiligdom kunnen bouwen of zelfs je condo-project ergens anders heen kunnen verhuizen,’ zei ze, eraan toevoegend dat ze nooit de juiste documentatie van de ontruiming heeft gekregen, noch de mogelijkheid voor een serieuze zitten met de directeuren van het vastgoedbeheer van de school.

 

De universiteit zegt dat ze genereus heeft aangeboden zes maanden accommodatie te betalen totdat in december een nieuw heiligdom wordt voltooid in een nabijgelegen park.

Chula is nog steeds bezig met het slopen van een historisch heiligdom – zodra het verzorgers uitzet

Penprapa zei dat de universiteit in feite alleen aanbood om de helft van de maandelijkse huur van 30.000 Thaise baht voor zes maanden accommodatie te dekken, terwijl er een nieuw gebouw wordt gebouwd door het park. Ze beschreef de accommodaties ook als “sjofel” en “versleten”, en zei dat de universiteit hen had verteld dat ze zouden moeten betalen om het bewoonbaar te maken.

 

Ze betwijfelt ook of de school hen later toch niet zal scheiden van de godin die ze Ama noemt (grootmoeder, voor de Thais-Chinees).

 

“Ze zeiden dat ze een nieuw heiligdom voor Ama gingen bouwen in Centenary Park, maar het park is nog lang niet af en er zijn veel slangen op die plek”, zei de 42-jarige Penprapa. “En van wat ik hoor, zullen de gebouwen in het gebied dat ze ons bieden om te blijven binnenkort in de toekomst een ontruimingsbevel krijgen omdat de universiteit weigert hun huurcontracten te verlengen.”

 

Eerder deze maand organiseerden studentenactivisten verschillende protesten waarin ze er bij de universiteit op aandrongen de sloop te stoppen. Met grote publieke en media-aandacht ging de universiteit niet verder zoals gepland, maar zei dat ze binnenkort zal beginnen met de afbraak.

 

Degenen die pleiten voor het behoud ervan zeggen dat het heiligdom belangrijk lokaal erfgoed is voor bewoners in de gemeenschap.

 

 

Penprapa zegt dat elke gelegenheid, van Chinees Nieuwjaar tot Songkran, daar werd gevierd. Elke generatie verzorgers kookte voor mensen in de gemeenschap, Chinese operagroepen streden tegen elkaar voor het publiek en films werden buiten vertoond als amusementshulde van de gemeenschap aan de godin.

Het heiligdom van de godin Tubtim in Saphan Luang in Samyan op 17 juni, dat het bulldozeren door de Chulalongkorn-universiteit op 16 juni heeft overleefd. Foto: CoconutsHet heiligdom van de godin Tubtim in Saphan Luang in Samyan op 17 juni, dat het bulldozeren door de Chulalongkorn-universiteit op 16 juni heeft overleefd. Foto: Coconuts

Goddelijke interventies

 

Dit is niet de eerste keer dat de universiteit probeert het heiligdom te verwijderen.

Jaren geleden was het heiligdom niet zo geïsoleerd. Het had een bloeiende gemeenschap eromheen, in ieder geval tot 2007, toen Chula ontruimingsbevelen aan zijn buren deed.

 

Hun smeekbeden om te blijven werden afgewezen. Hoewel het heiligdom bleef bestaan, werd het alleen gelaten, omringd door lege percelen die werden gebruikt om auto’s te parkeren. De operagezelschappen kwamen in 2013 niet meer.

Vijftig jaar eerder, in 1957, was Chula verhuisd om een ​​veel grotere baan te ontruimen tussen het huidige Nationale Stadion en Rama IV Road voor herontwikkeling. De dichtbevolkte gemeenschap kon de uitzettingsdreiging afwenden, maar nadat drie jaar later een van de grootste branden ooit uitbrak tussen de plaats waar het stadion nu staat en Soi Chula 12, gingen geruchten de ronde dat het brandstichting was.

 

Het wierookvat geschonken door koning Rama VI in 1910. Foto: CoconutsHet wierookvat geschonken door koning Rama VI in 1910.

De pluimveehouderij van de conciërgefamilie in de jaren 1880. Foto: KokosnotenDe pluimveeboerderij van de conciërgefamilie in de jaren 1880.

De familie van de conciërge woont in kamers achter en naast de muurschildering van de drakenwaterval van het heiligdom. Foto: KokosnotenDe familie van de conciërge woont in kamers achter en naast de muurschildering van de drakenwaterval van het heiligdom.

INGLISH EDITIE.

 

sacred image Fished from Bangkok canal submitted by MIEN KATTEOOR FROM BANGKOK

 

 

 

Fished from the Bangkok Canal

We have been the best udonthanicityweblog.nl for 14 years

You can’t go around us anymore.

The website is bilingual with more than 3000 regular reader followers.

stubborn goddess defied fate for decades

Wooden statue of the goddess Tubtim is surrounded by other Chinese gods and goddesses.  Photo: CoconutsWooden statue of the goddess Tubtim is surrounded by other Chinese gods and goddesses .

 

Nearly two centuries ago, when Chulalongkorn was king, a man saw something stuck in the swirling waters of a Bang Rak canal, even before it was paved over to become Charoen Krung Road.

There it was trapped in running water for three days and nights before he recognized it as the image of a goddess. He later gave it to his brother, Chu Thang, who owned a chicken farm near Saphan Luang, an area now known for the street stalls and low-slung buildings along Rama IV Road.

In the 1880s – the exact year is forgotten – the family built a shrine on the farm and placed the statue in it. There, the fertility goddess Tubtim was highly respected among generations of Thai-Chinese for granting wishes – especially babies – and giving warnings in their dreams.

There it stands today along with the last in a line of caretakers stretching all the way to Chu Thang, despite the repeated attempts to demolish the shrine and evict the guards that go back more than half a century.

On a recent afternoon, Penprapa “Nok” Ploysrisuay sat on an ottoman in front of the statue’s smoldering censers, remembering the history passed down through generations of caretakers, now preserved on sheets of computer-printed paper.

Penprapa has been taking care of the shrine since her husband Pathompong Ploysrisuay, the third generation caretaker, passed away two years ago. 

Now living there with her mother and three children means sweeping the front yard every morning, giving the statue offerings and lighting incense and candles .

Penprapa "Nok" Sowsum represents the Tubtim Goddess that her husband's family has cared for since the reign of King Rama V. Photo: CoconutsPenprapa “Nok” Sowsum represents the Tubtim Goddess that her husband’s family has cared for since the reign of King Rama V. Photo: Coconuts

The last caretaker?

 

They now remain there, despite a final eviction date handed down on June 15 earlier this month by Chulalongkorn University, which owns that and much more land in the area. The university is eager to get started with stalled plans to redevelop the lot into luxury apartments.

 

As the university founded by King Chulalongkorn mounts pressure to leave, Penprapa says she is willing to do so, despite the shrine being decades older than the university. But she insists it should treat them with honor, help them through the transition, and provide a safe living environment in the shrine’s new location.

‘You should come and have a good chat with us. You have a lot of land, you could give us a room or build your condominium behind our sanctuary or even move your condo project elsewhere,” she said, adding that she was never given proper documentation of the eviction. nor the opportunity for a serious sit-down with the school’s property management directors.

 

The university says it has generously offered to pay for six months of accommodation until a new sanctuary is completed in a nearby park in December.

Chula is still demolishing a historic shrine – once it evicts caretakers

Penprapa said the university was in fact only offering to cover half of the monthly rent of 30,000 Thai baht for six months of accommodation while a new building is being built by the park. She also described the accommodations as “shabby” and “worn out,” saying the university had told them they would have to pay to make it habitable.

 

She also doubts that the school will not separate them from the goddess she calls Ama (grandmother, for the Thai-Chinese) after all.

 

“They said they were going to build a new sanctuary for Ama in Centenary Park, but the park is far from finished and there are a lot of snakes in that place,” Penprapa, 42, said. “And from what I’m hearing, the buildings in the area they’re offering us to stay in will be getting eviction notices shortly in the future because the university refuses to renew their leases.”

 

Earlier this month, student activists staged several protests urging the university to stop the demolition. With great public and media attention, the university didn’t go ahead as planned, but said it will begin demolition soon.

 

Those advocating for its preservation say the shrine is an important local heritage site for residents in the community.

 

 

Penprapa says that every occasion from Chinese New Year to Songkran was celebrated there. Each generation of caretakers cooked for people in the community, Chinese opera troupes competed against each other in front of the audience, and movies were shown outside as community entertainment tribute to the goddess.

The shrine of the goddess Tubtim at Saphan Luang in Samyan on June 17, which survived the bulldozing by Chulalongkorn University on June 16.  Photo: CoconutsThe shrine of the goddess Tubtim at Saphan Luang in Samyan on June 17, which survived the bulldozing by Chulalongkorn University on June 16. Photo: Coconuts

Divine Interventions

 

This isn’t the first time the university has attempted to remove the shrine.

Years ago, the sanctuary was not so isolated. It had a thriving community around it, at least until 2007, when Chula issued eviction notices to its neighbors.

 

Their pleas to stay were rejected. Although the shrine survived, it was left alone, surrounded by empty lots used to park cars. The opera companies stopped coming in 2013.

Fifty years earlier, in 1957, Chula had moved to clear a much larger track between the present National Stadium and Rama IV Road for redevelopment. The densely populated community was able to stave off the threat of eviction, but after three years later one of the largest fires ever broke out between the site where the stadium now stands and Soi Chula 12, rumors circulated that it was arson.

 

The censer donated by King Rama VI in 1910. Photo: CoconutsThe censer donated by King Rama VI in 1910.

The janitor family's poultry business in the 1880s. Photo: CoconutsThe caretaker family’s poultry farm in the 1880s.

The caretaker's family lives in rooms behind and next to the sanctuary's dragon waterfall mural.  Photo: CoconutsThe caretaker’s family lives in rooms behind and next to the sanctuary’s dragon waterfall mural.